HMB – opinie, działanie, dawkowanie, efekty

Spośród wielu suplementów HMB jest szczególnie polecany dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na siłowni. Mimo że jego nazwa brzmi tajemniczo, dzięki rozwojowi nauki związek ten współcześnie nie ma dla nas żadnych tajemnic. Sprawdźmy, co kryje się za skrótem HMB i w jakich przypadkach należy bliżej zaznajomić się z tym suplementem.

HMB – co to takiego?

Skrót HMB symbolizuje związek o bardzo skomplikowanej nazwie – beta-hydroksy-beta-metylomaślan. Powstaje on w sposób naturalny w wyniku rozpadu białek. Fachowcy byliby oburzeni tym uproszczeniem, gdyż sam proces rozpadu powinniśmy kojarzyć raczej z terminem- reakcja kataboliczna, czyli proteoliza. HMB jest dostępny w niektórych pokarmach, przede wszystkim w grejpfrutach, lucernie oraz wybranych gatunkach ryb. Warto zaznaczyć, że występuje on tam właściwie w śladowych ilościach.

Związek HMB wytwarzany jest w naturalnych procesach metabolicznych w organizmach ludzi oraz zwierząt. Wiąże się to z aminokwasem o nazwie leucyna, który niestety wyłącznie w 5% metabolizowany jest do struktury HMB. Jeśli już w naszym organizmie zachodzi ta przemiana, to wyłącznie w wątrobie i mięśniach szkieletowych. Jak owe 5% wygląda w przełożeniu na konkretne liczby? Przeciętnie w czasie doby spożywamy 1g białka na 1kg masy ciała. W zależności od zawartości leucyny w spożywanych produktach, nasz organizm jest wstanie wyprodukować maksymalnie 1g pożądanego związku dziennie. Trzeba przyznać, że taka dawka nie robi wrażenia.

Jeśli chcielibyśmy rzeczywiście odczuć pozytywne skutki, jakie niesie za sobą dostarczanie do naszego ciała HMB, musielibyśmy zainteresować się tematem suplementacji. Optymalnie przyjmuje się, że efekty widoczne i wyczuwalne są przy dziennej dawce 3g HMB. Sprawdźmy zatem, jakie działanie wiąże się z zaopatrywaniem organizmu w większe ilości tego związku.

Ranking HMB

Poniżej prezentujemy najchętniej polecane HMB, które cechuje się dobrymi opiniami, działaniem oraz ceną. Zobacz nasz ranking.

HMB – jak działa?

Gdybyśmy nadal chcieli posługiwać się uproszczeniami, wystarczyłoby zaznaczyć, że HMB wpływa na zwiększenie siły i wytrzymałości, a także znacząco poprawia skład naszego ciała, z którego chcemy pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jeśli jednak podchodzimy do tematu profesjonalnie, to powinniśmy przyjrzeć się działaniu beta-hydroksy-beta-metylomaślanu nieco bardziej szczegółowo. Podstawową zaletą HMB jest działanie antykataboliczne, czyli przeciwdziałające rozpadowi białek mięśniowych. Intensywnie ćwiczącym nad poprawą swojej sylwetki zależy na podtrzymaniu procesu wręcz odwrotnego. To synteza białek prowadzi do rozrostu tkanki mięśniowej, czyli głównego celu aktywności fizycznej, której podejmujemy się na siłowni.

Ważne, aby nasz organizm bogaty był w substancje, które wspierają pożądany przez nas proces. Nie ma skuteczniejszej metody na ochronę przed katabolizmem niż dostarczenie do naszych mięśni aminokwasów i ich metabolitów, jakim w tym wypadku jest HMB. Drugą cenną zaletą związku jest poprawa energetyki metabolizmu. To pod tym pojęciem kryje się klucz do większej wytrzymałości fizycznej. Nasz organizm zarówno w czasie spoczynku, jak i aktywności zaczyna czerpać energię z zapasów tkanki tłuszczowej. Dzięki HMB nasze mięśnie są chronione przed ewentualnymi ubytkami, w związku z czym zdolne są do podejmowania coraz większego wysiłku. Stopniowa utrata zbędnego tłuszczu przy okazji powoduje, że nasza sylwetka zaczyna nabierać pożądanego kształtu. Mięśnie są wyraźnie wyprofilowane i znacznie lepiej się prezentują.

Wiele naukowych badań potwierdza skuteczność stosowania HMB, ale równie wiele ową skuteczność podważa. Na pewno nie możemy spodziewać się po tym związku cudów, ale warto zauważyć, że cieszy się on niesłabnącą popularnością. Osoby, które zawodowo zajmują się doradztwem w kwestii suplementacji zwracają również uwagę, że dostarczenie do organizmu dziennej dawki 3g HMB pozytywnie wpływa na chociażby pracę naszych jelit. Wszelkie substancje z grupy maślanów zapobiegają atrofii kosmków jelitowych. HMB dodatkowo wzmacnia naszą odporność na infekcje oraz działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Jako ciekawostkę dodam, że suplementacja związkiem zalecana jest przy chorobach, które wiążą się z utratą masy ciała oraz długotrwałym leżeniem w łóżku. HMB stosuje się również w przypadku osób chorych na AIDS. Niewątpliwym plusem suplementu jest fakt, że jest on w 100% bezpieczny zarówno dla starszych, jak i młodszych sportowców.

HMB opinie i dawkowanie

HMB – kto może stosować?

Jak już wspominaliśmy, HMB w szczególności poleca się początkującym w świecie sportu. Ewentualnie zalecany jest ona także osobom, które wracają na siłownię po dłuższej przerwie. Wiąże się to głównie z kontrowersjami odnośnie badań, które miały potwierdzać skuteczność suplementu. Mimo że wiele z nich można podważyć, to jednak większość zgadza się co do jednego punktu – suplementacja związkiem największe korzyści przynosi w pierwszych trzech miesiącach treningu. Wtedy to rzeczywiście spalanie podskórnej tkanki tłuszczowej jest najbardziej efektywne i rzeczywiście znacząco zwiększa się siła oraz wytrzymałość bogatego w HMB organizmu.

W ciągu pierwszych 6 tygodni stosowania preparat pomaga w redukcji 1-2 kg tkanki tłuszczowej. Oczywiście wszystko zależne jest od intensywności treningu, którego się podejmujemy. Nie należy w tej początkowej fazie bagatelizować również znaczenia właściwie zbilansowanej diety. Badania naukowe rzadko kiedy pokazywały znaczący wpływ suplementacji HMB na sportowców trenujących regularnie. Związek nie będzie też dobrym rodzajem suplementu przy uprawianiu jakiegokolwiek sportu. Jest szczególnie polecany osobom, które zajmują się sportami siłowo-sylwetkowymi.

HMB – jak dawkować?

W przypadku HMB oprócz dawki ważny jest również moment przyjęcia suplementu. Zaleca się, aby stosować go około-treningowo. 30-60 minut przed ćwiczeniami należy przyjąć dawkę 1-2 g. Takie same wartości do organizmu powinniśmy dostarczyć po wysiłku. HMB występuje zazwyczaj w trzech odsłonach:

  • HMB liqiud – czyli związek w czystej, płynnej postaci – inaczej HMB w pyłnie,
  • HMB w kapsułkach – które ułatwiają przyjmowanie środka,
  • HMB revolution – połączenie z argininą, która stymuluje mechanizm „pompy mięśniowej”.

Niektórzy eksperci dla większej efektywności zalecają spożywanie HMB w formie sprzężonej z jonem wapnia. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi na to, która z tych metod jest najbardziej skuteczna. Można przyjąć, że wybór zależy od sposobu przyjmowania suplementów, który preferuje dany sportowiec. Jeśli zdecydujemy się na przyjęcie środka przed ważnym wydarzeniem sportowym, które może być wyniszczające dla naszych mięśni, powinniśmy około 2 tygodnie przed datą imprezy przyjmować suplement około-treningowo w dawce 3g dziennie podzielonej na trzy równe porcje.

Kobiety nie powinny przekraczać dawki 2g. Dawki wyższe niż 3g na dobę, według naukowców, nie przyczyniają się w żadnym stopniu do optymalizacji pracy naszego organizmu. Nie są one zatem zalecane. Zwłaszcza, że nadmiar HMB zostaje wydalony wraz z moczem. Na szczęście nie wiąże się to z żadnymi skutkami ubocznymi, ale jest po prostu nieekonomiczne. Powszechnie można spotkać się z opiniami, że HMB warto łączyć z kreatyną, która wzmacnia jego działanie. Dodatkowo warto pamiętać o równoczesnym stosowaniu probiotyków, które zniwelują negatywne skutki proteolizy, czyli pozostawianie niestrawionych resztek, które z czasem przekształcają się w szkodliwe dla nas związki.

Jakie HMB kupić

HMB – efekty stosowania

HMB w założeniu powinien cudownie przekształcić naszą sylwetkę w ciało herosa. Osoby, które zajmują się sportem przez dłuższy czas, na pewno zdają sobie jednak sprawę, że cudów bez ciężkiego treningu nie ma. Obietnice spalenia 16 kg tkanki tłuszczowej w 3 tygodnie można włożyć między bajki. Żaden suplement w tym także HMB nie spowoduje, że zyskamy mięśnie ze stali bez utraty kropli potu na siłowni.

HMB najlepiej sprawdza się jako dodatek do ciężkiego, ale rozsądnie zaplanowanego treningu oraz zbilansowanej diety. Na szczęście jest on na tyle bezpieczny, że możemy go przyjmować bez względu na nasz stan zdrowia i wiek. HMB nie powoduje nawet w wysokich dawkach, żadnych poważnych skutków ubocznych. Przy stosowaniu w początkowej fazie zwiększonej aktywności fizycznej, skutki HMB będziemy mogli zauważyć w niedługim czasie regularnego stosowania. Na pewno jest to dobry element motywujący. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że z czasem efektywność suplementu może spadać. W pierwszej kolejności powinniśmy dostrzec zwiększenie wydajność mięśni i znaczącą poprawę wytrzymałości organizmu. Po około miesiącu możemy spodziewać się efektów w postaci poprawy na poziomie składu ciała, czyli redukcji tkanki mięśniowej i zwiększenia twardości mięśni.

HMB – opinie

Opinie na temat słuszności stosowania HMB są skrajnie podzielone. Na szczęście w wypadku tego suplementu bez względu na to czy nam pomoże, czy nie, nie musimy dodatkowo obawiać się tego, że nam zaszkodzi. Warto na pewno przemyśleć używanie tego środka, jako dopełnienie do odpowiednio  skomponowanego planu ćwiczeniowego. W połączeniu choćby ze wspominaną kreatyną efekty suplementacji HMB mogą nas naprawdę pozytywnie zaskoczyć.

 

[Ocen: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here