Najlepsza glutamina – ranking i opinie

Glutamina opinie

Glutamina to aminokwas doskonale znany wśród sportowców. Choć glutamina przynosi wiele niezwykłych korzyści, niestety nie zawsze bywa w pełni doceniana. Prawdopodobnie dlatego, że nie wykazano bezpośredniego wpływu glutaminy na poprawę parametrów wydolnościowych. Warto jednak wiedzieć, że glutamina posiada właściwości, które czynią z niej suplement wart bliższego poznania. Czym jest glutamina i co nam daje? Jakie są przeciwwskazania i zalecana dawka spożycia glutaminy? Odpowiedzi na te pytania, a także wiele interesujących ciekawostek na temat glutaminy znajdziesz w poniższym artykule.

Czym jest glutamina?

Glutamina jest organicznym związkiem chemicznym z grupy alfa aminokwasów endogennych – czyli takich, które organizm w pewnym stopniu produkuje samoistnie. Niezbędna strukturom żywym jako składnik białek, pomaga jednocześnie podczas syntezy innych aminokwasów oraz puryn czy piramidyn. Glutamina stanowi kluczowy element składowy glutationu – najważniejszego w naszym ciele przeciwutleniacza o silnym działaniu detoksykacyjnym i stymulującym prawidłowe funkcjonowanie całego układu immunologicznego. Jako prekursor GABA wpływa również na funkcjonowanie układu nerwowego.

Ranking glutaminy – jakie wybrać?

Jakie glutaminy wybrać? Które są najlepsze? Zobacz opinie o glutamine, którą warto kupić oraz aktualne ceny. Ranking glutamin znajdziesz poniżej.

Glutamina – działanie

Trudno przecenić rolę glutaminy dla zachowania homeostazy naszego ciała, gdyż pełni ona rolę swojego rodzaju regulatora biorąc udział w wielu różnorodnych, fundamentalnych procesach komórkowych takich jak:

  • glukoneogeneza,
  • lipogeneza,
  • apoptoza komórkowa ,
  • proliferacja i rozwój komórek,
  • synteza białek,
  • regulacja ekspresji danych genów,
  • metabolizm azotów.

Co prawda organizm człowieka syntetyzuje około 70% potrzebnej mu glutaminy, z czego większość występuje w mięśniach szkieletowych, ale pozostałe 30% powinno być uzupełnione wraz z pożywieniem lub odpowiednią suplementacją.

Glutamina ranking

Dlaczego i kiedy należy uzupełniać glutaminę?

Dostarczanie z dietą większej ilości glutaminy często uważa się za zbędne z uwagi na fakt, że człowiek sam potrafi produkować ten aminokwas poprzez syntezę kwasu glutaminowego i amoniaku. Gdyby nasz organizm znajdował się zawsze w stanie idealnej równowagi, to rzeczywiście suplementacja nie byłaby potrzebna. Są jednak sytuacje kiedy niedobory glutaminy bardzo niekorzystnie odbijają się na zdrowiu. Jej stężenie w osoczu oraz mięśniach szkieletowych obniża się z powodu przeciążenia organizmu chorobą, urazem, stresem, zabiegiem chirurgicznym, poparzeniem czy wyczerpującą pracą fizyczną lub przetrenowaniem.

Zwiększone zapotrzebowanie na glutaminę w wątrobie, nerkach jelicie i układzie odpornościowym przekracza wówczas jej produkcję, zmniejszając zmagazynowane zapasy  i wymaga uzupełniania z pożywienia. Występujący deficyt glutaminy, organizm zaczyna uzupełniać pozyskując ją między innymi poprzez reakcje kataboliczne z mięśni szkieletowych. Poprzez to, skutkiem niedoboru glutaminy są między innymi osłabione mięśnie i trudności z ich regeneracją, problemy jelitowe, obniżenie odporności oraz nasilone uczucie przewlekłego zmęczenia.

Jak działa glutamina i gdzie ją znajdziemy?

Glutamina wykazuje szerokie spektrum pozytywnych właściwości, wspierając wiele funkcji organizmu, między innymi:

  • działa stymulująco na syntezę białek mięśniowych,
  • wspomaga usuwanie zbędnych produktów przemiany materii, w tym amoniaku,
  • wykazuje właściwości anaboliczne przekształcając się do asparaginy, argininy i lizyny niezbędnych do budowy białek kolagenowych,
  • wpływa na wzrost masy mięśniowej i spalanie tłuszczu poprzez stymulację stężenia hormonu wzrostu,
  • ma istotne znaczenie dla utrzymania równowagi wewnątrzustrojowej, regulując temperaturę ciała, ciśnienie krwi, stężenie tlenu i dwutlenku węgla oraz pH,
  • pomaga w wyrównywaniu stężenia cukru we krwi, regulując poziom insuliny i glukozy we krwi oraz w regeneracji glikogenu w mięśniach,
  • hamuje rozkład włókien mięśniowych przyspieszając odbudowę mikrouszkodzeń mięśni,
  • wzmacnia cały układ immunologiczny dzięki biosyntezie ciał odpornościowych oraz makrofagów,
  • oddziałuje na funkcjonowanie mózgu poprawiając pamięć i koncentrację,
  • zmniejsza stany zapalne, gdyż glutamina jest odżywką leukocytów niezbędnych do odpowiedzi organizmu na ogniska zapalne,
  • wspomaga układ trawienny poprawiając szczelność jelit oraz ich odpowiednią przepuszczalność wobec substancji odżywczych, dzięki syntezie protein w obrębie układu trawiennego,
  • poprawia kondycję skóry i włosów dostarczając siarkę do komórek włosa.

Glutaminy co to jest

Jak widać warto zadbać, aby glutaminy nam nigdy nie zabrakło. Ponieważ glutamina występuje we wszystkich roślinach oraz w produktach zwierzęcych i mlecznych, nie ma problemu z jej dostarczaniem w codziennej diecie. Najwięcej tego cennego aminokwasu znajdziemy w: mięsie ryb, wołowinie, drobiu, jajkach, nasionach słonecznika, orzechach arachidowych i pistacjowych, pestkach dyni czy suszonych morelach, a także w brukselce, szpinaku, pietruszce, burakach, kapuście, fasoli oraz mniejsze ilości  w sokach owocowych oraz miso.

W sytuacjach zaburzenia prawidłowego funkcjonowania organizmu, będą to jednak dawki stanowczo za małe. Ratunku możemy szukać w dodatkowej suplementacji glutaminą.

Rodzaje glutaminy

Glutamina jako suplement diety występuje w trzech formach:

  • L-glutamina – tak zwana forma wolna wyprodukowana syntetycznie, która ma bardzo korzystny wpływ na proces trawienny;
  • N-acetyl L-glutaminy (NAG) – stanowi połączenie glutaminy z kwasem octowym, które znacznie zwiększa wchłanialność tej formy do komórek mięśniowych, co pozwala osiągnąć oczekiwany rezultat przy stosowaniu mniejszej dawki;
  • peptyd L-glutaminy – powstaje z przekształcenia glutenu pszenicznego, nie nadaje się dla osób uczulonych na gluten, jest to forma o przedłużonym czasie wchłaniania.

Jak zażywać glutaminę?

Nie istnieje jedna określona dawka glutaminy. Zapotrzebowanie jest przede wszystkim uzależnione od stanu zdrowia, masy ciała oraz codziennej aktywności osoby stosującej suplement. Na początku warto zacząć od niewielkiej dobowej dawki, a mianowicie ok. 5 g w dwóch porcjach. Po jakimś czasie możemy zacząć stopniowo zwiększać dawkę.

Dla osoby aktywnej fizycznie wyniesie ona 0,8–1,2 g na 10 kg masy ciała. U kulturystów ilość ta może wzrosnąć do 2 g na 10 kg masy ciała. Optymalna dawka glutaminy to 5–15 g/dobę podzielona na dwie lub trzy porcje. Najlepszą porą na zażywanie suplementu jest poranek oraz czas bezpośrednio po treningu lub przed snem, a w dni nietreningowe pierwszą dawkę przyjmujemy w porze obiadowej. Glutaminę można przyjmować zarówno przed, jak i po treningu, kiedy ma być wsparciem podczas diety redukcyjnej.

Nieco inaczej sytuacja wygląda dla osób chorych. Przy oparzeniach zalecane spożycie wynosi 0,3 g glutaminy na kg masy ciała na dobę, przez okres co najmniej 5 dni od wypadku. Glutaminę przyjmujemy zawsze na pusty żołądek, najlepiej 30 minut przed posiłkiem.

Jakie glutaminy wybrać

Glutamina a przeciwwskazania

Suplementacja glutaminą przyniesie bez wątpienia ogromne korzyści sporej grupie ludzi. Nie tylko sportowcom, u których najczęściej pojawia się deficyt tej substancji. Każdy, kto dba o swoje zdrowie i chce zadbać o kondycję i odporność całego swojego organizmu powinien sięgnąć po glutaminę, która jest naturalnie wytwarzana przez organizm i w związku z tym jej zażywanie jest bezpiecznym uzupełnieniem codziennej diety.

Nie są znane do tej pory żadne efekty uboczne, wynikające z suplementacji aminokwasu. Warto wspomnieć jednak, że ze względu na swoje właściwości, glutamina bywa stosowana nawet podczas chemioterapii czy ekspozycji na promieniowanie. Oczywiście jeżeli cierpimy na jakąkolwiek przewlekłą chorobę, powinniśmy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem, zanim zaczniemy kurację glutaminą. Zwłaszcza osoby cierpiące na problemy z nerkami, wątrobą i diabetycy czy alergicy muszą wykazać się dużą dozą ostrożności. Chorzy na cukrzycę w ogóle powinni zrezygnować z uzupełniania egzogennej glutaminy, gdyż w trakcie jej metabolizmu w wątrobie spora jej część przekształcona zostaje do glukozy.

Zawsze istnieje możliwość przedawkowania glutaminy, czego skutkiem mogą być zaburzenia prawidłowych funkcji organizmu, a zwłaszcza problemy z układem pokarmowym czy zawrotami głowy. Dlatego należy stosować preparat w racjonalnych ilościach, zgodnie z zaleceniami i dla własnego zdrowia. Dobrze jest przy długotrwałej suplementacji uzupełnić dietę o witaminę B6, która bierze udział w metabolizmie aminokwasów i cieszyć się wszystkimi zaletami płynącymi z dobrej diety.

Czy warto suplementować glutaminę?

Glutamina bywa czasem niedoceniana być może z uwagi na to, że efekty jej działania nie są bardzo spektakularne ani od razu widoczne. Wpływa jednak na bardzo wiele parametrów przesądzających o sile mięśniowej i zdolnościach wysiłkowych. Jest kluczowa dla osób aktywnych fizycznie, pomaga w budowaniu sportowej sylwetki, a to dzięki zdolności do budowania białek mięśniowych. Ponadto glutamina zwiększa ogólną wytrzymałość organizmu, dostarczając paliwa mięśniom i zapobiega przetrenowaniu oraz zakwaszeniu organizmu. Również przy wysiłku umysłowym czy stanach wyczerpania psychicznego glutamina sprawdza się znakomicie. Jej wysoka zawartość w mózgu podnosi efektywność jego funkcjonowania.

Glutamina będzie ogromnym wsparciem dla osób mających problemy ze zdrowiem. Zwiększy odporność osłabionego organizmu na choroby, między innymi dzięki pobudzeniu produkcji glutationu. Co prawda jest to aminokwas endogenny, czyli nasz organizm sam może go wyprodukować, to jednak ta wewnętrzna produkcja bywa w wielu sytuacjach niewystarczająca w stosunku do nadzwyczajnych potrzeb i wtedy bezwzględnie wymaga uzupełnienia.

 

 

[Ocen: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here