Ranking gainerów – najlepsze odżywki na masę

Jaki gainer najlepszy

Gainery – co to jest i co nam dają?

Gainery, czyli odżywki białkowo-węglowodanowe, to jeden z najważniejszych elementów suplementacji w fazie budowania masy mięśniowej. Częstym błędem osób początkujących jest przekonanie, że do prawidłowego odżywienia komórek mięśniowych wystarczy tak naprawdę jedynie białko oraz oczywiście kreatyna. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że głównym źródłem energii dla naszego organizmu są właśnie węglowodany.

Co więcej, niedostateczna podaż popularnych „węgli” może nie tylko skutecznie zahamować procesy metaboliczne, ale w niektórych przypadkach doprowadzić nawet do uruchomienia w ustroju wysoce niepożądanych procesów, w tym przede wszystkim wzmożonej ketogenezy (w sytuacji zbyt małej podaży węglowodanów organizm wykorzystuje „wyjście awaryjne”, czyli wzmożoną produkcję ciał ketonowych, co jest procesem patologicznym i na dalszą metę może być nawet niebezpieczne dla zdrowia).

Warto jednocześnie zdawać sobie sprawę z faktu, że gainery na masę występują na rynku w wielu różniących się pomiędzy sobą postaciach. Dobór odpowiedniego, wysokiej jakości gainera jest tak samo istotny, jak wybór dobrej odżywki białkowej, skutecznej formy chemicznej kreatyny czy umiejętne stosowanie aminokwasów egzogennych.

Jakie parametry należy brać pod uwagę wybierając gainer? Jaki gainer kupić? Jakie podstawowe formy gainerów są dostępne na rynku? Postarajmy się odpowiedzieć na te pytania.

Ranking gainerów na masę

Zobacz najnowszy ranking gainerów na masę. Znajdziesz tu najnowsze opinie oraz ceny dla wszystkich polecanych gainerów z rankingu.

Gainery na masę- dlaczego ich stosowanie jest tak ważne?

Była już mowa o tym, że węglowodany stanowią konieczny element dla uzyskania prawidłowej odpowiedzi anabolicznej organizmu. Co jednak w takim razie z budową tzw. suchej masy mięśniowej? Doświadczeni kulturyści są w tej kwestii zgodni: „sucha” masa mięśniowa to mit. Rozbudowa mięśni zawsze niesie ze sobą również przyrost tkanki tłuszczowej w mięśniach. To właśnie z tej przyczyny po fazie „bomby” kulturyści stosują odpowiednio sprofilowaną fazę redukcji.

Osiągnięcie suchej masy mięśniowej z pominięciem tego dwuetapowego procesu jest możliwe właściwie wyłącznie poprzez stosowanie niektórych sterydów anabolicznych, jak na przykład trenbolon. Jednak po pierwsze przyrost tkanki tłuszczowej oraz zwiększoną retencję wody w komórkach mięśniowych, pociąga za sobą również stosowanie większości sterydów (trenbolon stanowi swego rodzaju wyjątek), a po drugie korzystanie z wspomagania chemicznego z całą pewnością nie jest rozwiązaniem, które można polecać.

Najlepsze gainery

Jakie rodzaje gainerów na masę znajdziemy na rynku?

Co do zasady, gainery na masę dzieli się na trzy podstawowe kategorie:

  1. odżywki z niewielką procentową zawartością protein (około 20 gram w 100 gram preparatu),
  2. odżywki ze średnią procentową zawartością protein (20 do 30 gram na gram preparatu),
  3. odżywki typu Bulk (proteiny i węglowodany w proporcjach 50 do 50).

Oczywiście, każda z tych form ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Która z nich jest jednak najlepsza? Niestety, zdania w tej kwestii są podzielone, podobnie jak ma to miejsce chociażby w odniesieniu do klasycznego dylematu pt. BCAA czy EAA. Na pewno, znacznie większe znaczenie od struktury składu będzie mieć jakość poszczególnych substancji czynnych (tej kwestii przyjrzyjmy się w następnej części niniejszego tekstu).

Jak dobrać gainer na masę?

Należy stosować się do takich samych zasad, jakie obowiązują ogólnie jeżeli chodzi o suplementację kulturystyczną, a więc dobierać odżywkę do swoich indywidualnych potrzeb oraz „sprawdzić na sobie” działanie poszczególnych rodzajów gainerów. Druga z porad może wydawać się mało „fachowa”, jednak nawet doświadczeni kulturyści często podkreślają, że należy stosować to, co na nas działa. Jeśli więc np. stosowanie gainera z niewielką zawartością protein nie przynosi spodziewanych rezultatów, możemy na próbę przez trzy miesiące korzystać z dobrej odżywki typu Bulk (oczywiście, takie podejście ma sens tylko i wyłącznie wówczas, jeśli jesteśmy pewni, że błąd tkwi właśnie źle dobranej odżywce białkowo-węglowodanowej, a nie na przykład źle rozpisanym planie treningowym lub pozostałych elementach suplementacji).

Jest jeszcze jedna sprawa do której należy się odnieść: przekonanie, że odżywka typu Bulk będzie w stanie całkowicie zastąpić nam odrębne stosowanie odżywek białkowych jest błędne. Pamiętajmy, że węglowodany wiążą się z proteinami, przez co zmniejszają ich przyswajalność. Bulki mogą być świetnym uzupełnieniem suplementacji, zwłaszcza w fazie budowy masy, jednak w żadnym wypadu nie zastąpią nam one w skali 1 do 1 dobrego izolatu lub hydrolizatu białka.

Gainer opinie

Na zwracać uwagę przy wyborze gaineru na masę?

Niezależnie, jaką formę odżywki węglowodanowo-proteinowej wybierzemy, istnieje kilka żelaznych zasad, które zawsze powinniśmy mieć na uwadze.

Przede wszystkim, preparat w żadnym wypadku nie powinien zawierać dodatku cukru ani żadnego rodzaju zbytecznych wypełniaczy w rodzaju kakao, mleka w proszku, białka sojowego i tym podobnych składników, którymi często faszerowane są gainery gorszej jakości.

Druga kwestia to oczywiście forma chemiczna protein oraz węglowodanów. Wbrew obiegowemu mniemaniu, zwykły koncentrat białka serwatkowego wcale nie jest aż tak złą opcją. Oczywiście znacznie lepiej jednak jeżeli gainer zawiera dwie, a tym bardziej trzy różne formy chemiczne protein. Pamiętajmy, że hydrolizat, izolat oraz koncentrat różnią się nie tylko pod względem procentowej zawartości protein oraz wchłanialności, ale również czasu przyswajania. Korzystając z odżywki zawierającej trzy odmienne formy chemiczne białka zapewnimy mięśniom uregulowany, rozłożony w czasie transport protein do wnętrza komórek mięśniowych.

Jest jeszcze jeden haczyk, o którym warto wspomnieć. Często producenci nie podają dokładnej procentowej zawartości hydrolizatu, izolatu oraz koncentratu. W takiej sytuacji może się zdarzyć, że koncentrat białka serwatkowego stanowi np. 90% wszystkich protein obecnych w odżywce, natomiast hydrolizat to około 1%. Warto więc wybierać te preparaty, w przypadku których możemy naprawdę dokładnie zorientować się co do struktury składu.

Oczywiście również interesować powinny nas tylko i wyłącznie gainery na masę zawierające proteiny pochodzenia zwierzęcego, w tym przede wszystkim białka serwatkowego lub wołowego. Proteiny pochodzenia roślinnego odznaczają się znacznie gorszą przyswajalnością, a oprócz tego posiadają odmienny, mniej korzystny aminogram.

Znaczenie ma rzecz jasna także forma chemiczna węglowodanów. Dobry gainer na masę powinien zawierać zarówno węglowodany(cukry) proste, jak i złożone. Te pierwsze odznaczają się szybszą wchłanialnością, przez co są pożyteczne zwłaszcza w zakresie stosowania potreningowego. Te drugie z kolei przyswajają się wolniej, dzięki czemu zapewniają organizmowi odpowiednio uregulowany dopływ glukozy. Obowiązuje więc tutaj podobna zasada, jak w przypadku różnych form chemicznych białka. Wbrew pozorom, najszybciej przyswajalne, tj. najbardziej zaawansowane formy chemiczne czy to węglowodanów, czy to protein, nie są bardziej istotne, niż formy wolniej przyswajalne. Zarówno jedne, jak i drugie zapewniają bowiem nieco odmienny efekt, przez co uzupełniają się wzajemnie.

Czy należy stosować gainery na masę w fazie redukcji?

To kolejna sprawa, w przypadku której zdania są podzielone. Bez wątpienia, w fazie redukcji podaż węglowodanów w diecie oraz suplementacji powinna zostać znacząco ograniczona. Nie oznacza to jednak, że należy z nich rezygnować całkowicie, chyba że chcemy nabawić się kwasicy ketonowej.

Podczas fazy redukcji możemy więc po prostu ograniczyć stosowanie gainerów oraz stosować te preparaty, które zawierają w swoim składzie przede wszystkim szybko przyswajalne cukry proste.

Jednocześnie z całą pewnością nie zaleca się stosowania w fazie redukcji odżywek typu Bulk. Ze względu na wysoką łączną zawartość zarówno protein, jak i węglowodanów, Bulki dość poważnie obciążają układ metaboliczny, co w fazie redukcji jest zdecydowanie przeciwwskazane.

Gainer na masę

Jak dawkować gainer na masę?

Producenci wszystkich odżywek podają zalecane dzienne dawki do spożycia. Jednocześnie jednak wszyscy doświadczeni ćwiczący doskonale wiedzą, że dawki bynajmniej nie stanowią żadnej obiektywnej normy, a wielu przypadkach wręcz zaleca się ich przekraczanie(dotyczy to na przykład kreatyny lub l-glutaminy).

Ponadto, dzienna dawka gainera będzie zależeć również od naszej masy ciała a także diety. Jeżeli dostarczamy organizmowi wysokiej podaży węglowodanów z pożywieniem, możemy pozwolić sobie na stosowanie gainerów jedynie jako dodatku. Co innego w sytuacji, kiedy z różnych powodów nie jesteśmy w stanie zadbać o naprawdę dobrze zbalansowaną i regularną dietę.

Co do zasady przyjmuje się, że w fazie budowy masy mięśniowej dzienne zapotrzebowanie na węglowodany wynosi mniej więcej 5,2 g na każdy kilogram masy ciała. Wyjątki? Jeżeli posiadamy silne tendencje do tycia lub też do odkładania się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, podaż węglowodanów może być mniejsza.

Jednocześnie warto pamiętać, że węglowodany stanowią również część naszej diety, tj. przeważnie nie dostarczamy ich organizmowi wyłącznie poprzez suplementację. Warto więc policzyć, ile węglowodanów dziennie dostarczamy mięśniom razem z jedzeniem, a następnie powstały deficyt uzupełnić trzema lub czterema dziennymi porcjami dobrego gainera na masę.

 

 

[Ocen: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here