ZMA – opinie, działanie, dawkowanie, efekty

Jakie ZMA wybrać

ZMA – czyli magnez, cynk i witamina B6

ZMA stanowi najpowszechniejsze połączenie chelatów magnezu oraz cynku z witaminą B6. Te trzy substancje są istotne dla wielu procesów biochemicznych, zachodzących u ludzi. Jednak ich znaczenie jest kluczowe dla wielu sportowców.

Cynk oraz magnez są nieustannie zużywane przez organizm. Sportowcy powinni dążyć do ich stałego uzupełniania, co skutkuje bezpośrednio osiąganiem lepszych wyników oraz wizualnych efektów wykonywanych treningów. ZMA umożliwia zwiększenie siły mięśni oraz endogenną syntezę hormonów anabolicznych, w tym przede wszystkim testosteronu. Badania wykazują, że testosteron może zwiększyć siłę mięśniową aż o 250%. Dodatkowo do efektów działania ZMA przypisuje się przyrost stężenia insulinopodobnego czynnika wzrostu, czyli IGF.

Przyjmowanie ZMA jest szczególnie polecane dla osób, które regularnie wykonują intensywne treningi. Utrzymanie ich na odpowiednim poziomie w organizmie, umożliwia ograniczenie ryzyka wystąpienia przeciążenia na skutek dynamicznych aktywności fizycznych. Dodatkowo zadaniem ZMA jest ochrona organizmu przed wystąpieniem utraty apetytu, chorobami oraz kontuzjami, czyli czynnikami, które realnie mogą wpłynąć na odwołanie treningu. Ponadto, efektem przyjmowania ZMA jest szybszy przyrost masy mięśniowej, który jest szczególnie pożądany przez każdego sportowca. Zatem przyjmowanie ZMA umożliwia nie tylko poprawę stanu zdrowia, ale uzyskanie lepszych rezultatów wizualnych.

Ranking ZMA

Zobacz nasz najnowszy ranking ZMA. Znajdziesz w nim najlepsze ZMA najchętniej kupowane i polecane przez sportowców. Zobacz opinie, dawkowanie, efekty i ranking poniżej.

Dla kogo przeznaczone jest ZMA?

ZMA powinno być stosowane u osób, które dążą do podniesienia w naturalny sposób poziomu testosteronu. Zalecany jest także jako środek na poprawę jakości snu i koncentracji. Dodatkowo ZMA umożliwia zwiększenie wydolności i siły organizmu.

Z uwagi na obecność chelatów magnezu, ZMA umożliwia ograniczenie występowania skurczy mięśni. Działa wspomagająco i kojąco w czasie występowania bólu, na skutek przetrenowania. Umożliwia zmniejszenie katabolizmu białek. Przyczynia się także do zwiększenia wytrzymałości oraz przyrostu beztłuszczowej masy mięśniowej. ZMA jest nieocenione w walce z czynnikami stresującymi oraz przemęczeniem. Uruchamia mechanizmy psychiczne umożliwiające zdobywanie motywacji do dalszych działań.

Przy problemach ze snem, także ważne jest stałe uzupełnianie substancji, które zawiera ZMA. Udowodniono, że ZMA przyczynia się do poprawy jakości snu z uwagi na fakt, że staje się głębszy niż wcześniej. ZMA umożliwia szybsze zasypianie, wystarczy zażyć go około 30-60 minut przed planowanym zaśnięciem, a troska o jakość snu zaprocentuje już następnego dnia. Każdy sportowiec powinien pamiętać, że to właśnie w czasie snu organizm najintensywniej się regeneruje. Wówczas mięśnie szkieletowe ulegają rozbudowie, a hormony są syntetyzowane.

ZMA opinie i dawkowanie

Jak działa ZMA w organizmie sportowca?

ZMA stanowi naturalną alternatywę dla sterydów lub prohormonów. Wybierany jest przez coraz większą ilość kulturystów. W tym miejscu należy szczególnie podkreślić, że ZMA nie jest traktowany przez stowarzyszenia sportowe czy agencje dopingowe jako zakazany doping. Ponad wszelką wątpliwość, sportowcy mogą przyjmować ZMA przez długi czas, nie szkodząc swojemu organizmowi. W przeciwieństwie do prohormonów, ZMA nie wpływa na zastopowanie syntezy i sekrecji testosteronu i od jego stosowania nie występują szkodliwe skutki uboczne.

ZMA – niedobór składników i jego skutki

Cynk i magnez

Cynk stanowi nieodzowny pierwiastek, którego udział jest konieczny w przemianie androstendionu w testosteron, zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Zbyt mała jego obecność w organizmie sprawia, że przemiana zachodzi w bardzo wolnym tempie i produkowane są zbyt małe ilości testosteronu. Proces przebiega w spowolniony sposób także przy niedoborze magnezu. Do działania magnezu przypisywana jest także możliwość przekazywania impulsów nerwowych mięśni. Magnez na odpowiednim poziomie w płynach komórkowych odpowiada za podatność mięśni na bodźce pojawiające się w trakcie treningu. Przy obniżonej ilości magnezu, organizm nie pracuje wydajnie, wówczas rozbudowa mięśni trwa o wiele dłużej. Przyjmowanie magnezu wpływa także na syntezę i rozpad ATP, co pozwala na uzyskiwanie energii i podstawowego budulca ze spożywanego jedzenia. Do działania magnezu przypisuje się także większą wydajność snu oraz poprawę koncentracji w trakcie dnia.

Zatem w produkcji testosteronu istotna jest obecność w organizmie cynku i magnezu, o czym często wiele osób zapomina. Należy wziąć pod uwagę także fakt, że spadek poziomu testosteronu we krwi przyczynia się do wydzielania katabolicznego hormonu kortyzolu. W konsekwencji dochodzi do negatywnego rozpadu białek, zwanego katabolizmem. Przy niedoborze testosteronu spowolnione jest budowanie masy mięśniowej. Testosteron wywiera wpływ na produkowanie dwóch innych hormonów anabolicznych GH, czyli hormonu wzrostu oraz IGF-1, znanego jako insulinopodobnego czynnika wzrostu.

Witamina B6

Z kolei witamina B6 uczestniczy w przyswajaniu cynku i magnezu w organizmie, bez niej nie byłoby możliwe przeprowadzenie tego procesu, więc równolegle obniżeniu ulegałby poziom testosteronu. Witamina B6 bierze udział w metabolizmie białek i wytwarzaniu energii. Obszar jej działania obejmuje również mózg, wpływając na poprawę szybkości jego pracy, co pozwala zmniejszyć czas reakcji oraz poprawia koncentrację.

Trzy powyższe substancje w połączeniu stanowią suplement, który rzeczywiście wpływa na ciało osób wykonujących ciężkie treningi. Sukces ZMA tkwi w szybkim wchłanianiu w organizmie, co w rewelacyjnym tempie przekłada się na osiąganie lepszych wyników sportowych. Zapewnienie organizmowi potrzebnych substancji, wpływa na skrócenie czasu regeneracji pomiędzy treningami.

ZMA ranking

Kto powinien przyjmować ZMA?

ZMA to doskonale skomponowane pierwiastki dla osób, u których stwierdzono lub zachodzi podejrzenie występowania ich niedoboru. ZMA jest szczególnie polecane dla ludzi, u których występuje niski poziom pierwiastków na skutek prowadzenia niewłaściwego trybu życia. Niedobory cynku i magnezu występują u osób, które  ograniczają ilość snu, wykonują ciężką pracę, posiadają szkodliwe nałogi (m.in. palenie papierosów, spożywanie alkoholu) oraz nie posiadają zbilansowanej diety.

Przyjmowanie ZMA jest w szczególności polecane dla sportowców, którzy z uwagi na wykonywaną aktywność fizyczną, narażeni są na większe zapotrzebowanie organizmu na cynk i magnez. Te dwa pierwiastki są przez nich nadmiernie tracone, ponieważ spory ich odsetek wydalany jest z organizmu wraz z potem. Regularna suplementacja pozwala stale uzupełniać utracone ilości, regulując pracę całego organizmu.

Korzyści z przyjmowania ZMA

Pierwsze efekty płynące z przyjmowania ZMA odczuwalne są już po upływie 30 minut od spożycia. Dominuje wówczas uczucie odprężenia, które zapewnia szybkie zaśnięcie i wysokojakościowy sen. Już następnego dnia organizm będzie bardziej witalny i wypoczęty. Regularna suplementacja pozytywnie wpłynie na przyrost masy mięśniowej, co będzie realnie zauważalne po upływie około dwóch miesięcy. Zanim do tego dojdzie, odczuwalna będzie polepszona kurczliwość i funkcjonowanie mięśni. Spożywanie ZMA pozwoli efektywniej ćwiczyć, ponieważ stopniowo będzie redukowała się ilość dokuczliwych skurczy, a przede wszystkim spadnie prawdopodobieństwo występowania kontuzji. Równolegle będzie następowała poprawa przebiegu procesów myślowych, spowodowana lepszą koncentracją. Polepszeniu ulegnie także samopoczucie, ponieważ ZMA umożliwia zmniejszoną podatność na czynniki stresowe.

Dominującą korzyścią płynącą z przyjmowania ZMA jest utrzymanie dobrego stanu zdrowia. W jego skład wchodzą wyłącznie naturalne substancje, których przedawkowanie występuje niezwykle rzadko, jeżeli są przyjmowane zgodnie z obowiązującymi normami. ZMA pozwoli wyregulować pracę organizmu i ukierunkować go na odnoszenie sukcesów sportowych w niedalekiej przyszłości.

ZMA najlepsze

Dawkowanie i spożywanie ZMA

Przyjmowane ilości ZMA zależą od indywidualnych predyspozycji człowieka, w szczególności od płci. Najnowsze wytyczne odnoszą się głównie do wielkości zapotrzebowania organizmu na wszystkie składniki znajdujące się w ZMA.

Uznano, że dzienna optymalna dawka cynku dla mężczyzn wynosi od 20 do 30 mg, z kolei dla kobiet waha się w przedziale od 7 do 10 mg. Osoby trenujące powinny przyjmować go aż o 50% więcej. Magnez mężczyźni powinni codziennie przyjmować w wysokości 400-500 mg, a kobiety 300-400 mg. Dzienna dawka witaminy B6 dla mężczyzn wynosi 10-11 mg. Kobiety powinny przyjmować jej zwiększoną ilość, oscylującą na poziomie od 18 do 20 mg.

Szczegółowe informacje związane z przyjmowaniem suplementu są dokładnie przedstawione na opakowaniu specyfiku. Zazwyczaj zalecane jest przyjmowanie dwóch tabletek dziennie, a najlepszą porą na przyjmowanie ZMA jest od 30 do 60 minut przed snem. Kapsułki powinny być spożywane na pusty żołądek i popite wyłącznie wodą.

Przyjmowanie ZMA przed treningiem wpłynie negatywnie na intensywność ćwiczeń, ponieważ posiada działanie uspokajające i rozluźniające mięśnie. Należy pamiętać, że przyjmowanie ZMA nie powinno odbywać się jednocześnie wraz z innymi suplementami z wapniem, ponieważ zaburzone będzie wchłanianie cynku.

[Ocen: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here